Monday, October 22, 2007

PROBLEMSTILLING MAPPEOPPGAVE

Hei igjen alle medmennesker!

Problemstillingen jeg tenkte å legge til grunn for mappeoppgaven min er "Bruk av Power - Point" i pedagogisk øyemed både "foran" og "bak" kateteret. Å velge å fokusere kun på Powerpoint kan jo kanskje bli litt vanskelig da, spesielt ettersom det finnes lite litteratur på emnet, men også fordi det fort kan bli litt smalt.

Hvorfor velge å fokusere på Power - Point? Jo, jeg synes det er blitt litt interessant fordi tidligere var PP noe jeg bare møtte som student eller deltaker på møter, kurs og foredrag selv - altså en PP - mottaker - med ymse erfaringer. MEN etter den første samlinga i år har jeg måttet lære meg å bruke det selv også, veldig nyttig ettersom jeg nå har byttet jobb fra U - skolen til videregående. På U - skolen hadde vi kun et rom med videokanon og ingen bærbare PC er. På videregående har alle lærere og elever en bærbar, og så å si alle rom har kanon i taket. For meg åpnet det seg en ny verden med MASSE muligheter, og jeg synes det nesten bare er artig:-)

Det som burde være interessant i denne oppgaven er å se på hvordan vi lærere bruker PP, og gjerne også andre digitale verktøy, nå når pc er allemannseie. Og hvordan elevene bruker det i sitt arbeid. Jeg har nok egentlig lyst til å utvide problemstillingen litt. Kanskje burde jeg utvide problemstillingen til å gjelde all bruk av "lerretet" i undervisningen? Filmframvisning, lydklipp, musikk, lysbilder, Power - Point, og til å vise Word - dokument og regneark? Dette bør vel sees i lys av ulike måter å lære på (læringsstiler), arbeidsmetoder, tilpasset opplæring og variert undervisning. Jeg vil gjerne ha et fokus på PP ettersom både vi lærere og også elevene er blitt litt "hekta", og PP finner en jo overalt hvor en er i en foredragssituasjon. Men samtidig føler jeg at det kanskje blir et litt smalt fokus, vi bruker jo tross alt ganske mye annet "digitalt" i klasserommet også... Vil gjerne ha innspill!

5 comments:

Thomas said...

Enda en Power Point-oppgave? Joda, jeg har også tenkt i de samme baner, og har i utgangspunktet tenkt å vurdere fordeler og ulemper med PP i undervisningen.

Interessante tanker du har vedrørende utvidelse av oppgaven - digitale presentasjoner generelt. I likhet med deg har jeg stort sett bare vært mottaker av PP-presentasjoner, og det har fått meg til å innse at PP til syvende og sist ikke er noe annet enn et verktøy. Uansett hvor god eller dårlig selve presentasjonen er, er man avhengig av en dyktig foreleser/foredragsholder.

Lykke til...

Silje said...

Ingen andre enn Thomas som har kommentert meg heller og eg får ikkje kommentert dei som eg skulle kommentere etter oppsettet...

Alle andre enn meg skriv om PP. Eg trur at ved å skrive om PP kan du dra inn både det eine og det andre, og kanskje det er lurt å gjere det på den måten i staden for å famne for vidt. Men som eg skreiv til resten av gjengen, så har eg ikkje så mange tips til literatur. ITU er noko som skriv om slikt på nett. Lykke til!

Voff! said...

Hei!
Jeg er enig i at PP kan virke litt snevert sånn ved første øyekast, men jeg er sikker på at det mye man kan trekke inn når man først begynner. Du kan jo komme inn på det estetiske og utformingen eller på det tekniske og hvilken betydning det har for pedagogikken. Det finnes ihvertfall mange dårlige eksempler på pp bruk der ute. Når du ønsker å trekke inn andre ting i oppgava så er jo mye av dette ting som du faktisk kan sette inn i en pp-prsentasjon, f.eks film etc., og du trenger ikke nødvendigvis gå utenfor temaet. Skal gi deg tipset dersom jeg kommer bort i noe teori som passer.
Lykke til!

Hildegunn said...

DEt kan bli en fin oppgave om PP! Og det er svært viktig at du fokuserer på bruken både foran og bak kateteret. Og jeg tror det er viktig at du viser at verktøyet kan brukes til andre sjanger enn "forelesningsstøtte".

Hildegunn

ahbf said...

Hei Hilde!
En veldig forsinket respons fra meg, selv om du sikkert har gått videre i oppgaven din.

Jeg syns ikke ppt er smalt fokus i det hele tatt. Som du selv sier, så berører det mange sider av det å undervise. En ppt-presentasjon er jo et kraftig blikkfang hvis det brukes på en bra måte, og kan brukes til å motivere og fange oppmerksomheten hos elever. Du har mange gode tanker rundt oppgavene allerede. Du har jo en del erfaring i bruken, og du kan prøve ut nye måter å bruke det på. Ola Erstad sier (i kapitlet vi hadde) at den fagdidaktiske digitale kompetanse, den tilegner lærerne seg gjennom den pedagogiske praksisen. Så vi må vel egentlig prøve ut nye ting for å finne ut om de fungerer bra som pedagogisk verktøy.

Lykke til med oppgaven!

Fra felediggerbloggeren :)